Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earchive.tpu.ru/handle/11683/5192
Title: | Исследование усталостного износа материалов с памятью формы |
Other Titles: | Research of fatigue wear of shape memory materials |
Authors: | Потекаев, Александр Иванович Хохлов, Виктор Александрович Галсанов, Солбон Владимирович Шулепов, Иван Анисимович |
Keywords: | никелид титана; память; формы; трение; износ; износостойкость; titanium nickelide; friction; shape memory; wear; wear resistance |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Томский политехнический университет |
Citation: | Исследование усталостного износа материалов с памятью формы / А. И. Потекаев [и др.] // Известия Томского политехнического университета [Известия ТПУ]. — 2014. — Т. 324, № 2 : Математика и механика. Физика. — [C. 90-95]. |
Abstract: | Цель работы: рассмотреть поверхностное разрушение по усталостному механизму износа обычных металлов и никелида титана, привести сравнительные экспериментальные результаты, показывающие, что износостойкость никелида титана намного выше традиционных антифрикционных металлов. Раскрыть природу повышенной износостойкости никелида титана. Методика и материалы: исследовались сплавы TiNi трех составов: Ti[50]Ni[47,5]Fe[2,5] (ТН-1К), Ti[49,4]Ni[50,6], Ti[49,9]Ni[50,1]. Работа выполняласьна машине трения СМТ-1. Исследование поверхностных слоев проводилось на микроскопе нанотвердомера "GSEM instruments" и на 3D профилографе-профилометре "Still". Результаты: путем введения ряда условий, не нарушающих работоспособность реальных узлов трения, выделен усталостный износ, как основной вид изнашивания. Рассмотрены процессы образования частиц износа за счет образования подповерхностных трещин. Повышенная по сравнению с обычными материалами долговечность никелида титана доказана экспериментально. The main aim of the study is to consider the surface fracture on fatigue wear mechanism of conventional metals and NiTi, to introduce comparative experimental results which show that NiTi wear resistance is much higher than traditional anti-friction metal; to disclose the nature of increased wear resistance of NiTi. Methods and materials: The authors have studied TiNi alloys of three compositions: Ti[50]Ni[47,5]Fe[2,5] (ТН-1К), Ti[49,4]Ni[50,6], Ti[49,9]Ni[50,1]. on the friction machine SMT-1. The study was carried out on the surface layers on a microscope of the "GSEM instruments" nanohardness gage and on the 3D profilograph-profilometer "Still". The results: The authors determined the fatigue wear as the main form of wear by introducing a number of conditions not disturbing the performance of real friction units. The paper considers wear particle formation due to formation of subsurface cracks. The increased durability of NiTi in comparison with conventional materials was proved experimentally. |
URI: | http://earchive.tpu.ru/handle/11683/5192 |
ISSN: | 1684-8519 |
Appears in Collections: | Известия Томского политехнического университета. Инжиниринг георесурсов |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
bulletin_tpu-2014-324-2-15.pdf | 348,2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.