Please use this identifier to cite or link to this item: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/16808
Title: Новые образовательные технологии в повышении информационной компетентности и когнитивного капитала пожилых людей
Authors: Рождественская, Елена Михайловна
Толкачева, Ксения Константиновна
Фролова, Елена Александровна
Keywords: информационное общество; пожилые люди; непрерывное образование; проблемное обучение; семинары
Issue Date: 2015
Publisher: Томский политехнический университет
Citation: Рождественская Е. М. Новые образовательные технологии в повышении информационной компетентности и когнитивного капитала пожилых людей / Е. М. Рождественская, К. К. Толкачева, Е. А. Фролова // Вестник науки Сибири. — 2015. — № 4 (19). — [С. 138-146].
Abstract: Актуальность данной работы определяется необходимостью разработки и апробации новых образовательных технологий для повышения компетентности пожилых людей в условиях информационного общества. Цель работы: обосновать эффективность использования технологии экспертного семинара в процессе реализации обучающих программ повышения компьютерной грамотности для пожилых людей. Методы исследования: общенаучный метод исследования, в том числе при- чинно-следственный анализ, метод абстракции, анализ и синтез, графические построения. Результаты: проведен анализ особенностей современного информационного общества, в части требований по развитию когнитивного капитала индивидов, основанного на совокупности знаний умений и навыков использования современных информационных технологий в повседневной деятельности. Доказана востребованность когнитивного капитала пожилых людей, обусловленная стратегией активного долголетия, направленной на повышение экономической и социальной активности пожилых людей в современном информационном обществе. The relevance of the research is determined by the necessity to develop and test new educational technologies to improve the competence of older people in the information society. The main aim of the study: to prove the effectiveness of the expert seminar educational technology of computer literacy training programs for the elderly. Methods. The study was based on the causal analysis, the abstraction method, analysis and synthesis, graphical representations. Results. The paper introduces the results of the features of a modern information society analysis in terms of the requirements for the development of the individual cognitive capital. The authors proved the relevance of older people cognitive capital due to the active aging strategy aimed at improving the economic and social activity of older people in the modern society. On the basis of the data about using ICT in European countries and the results of sociological survey in the Tomsk region the authors defined the basic directions for improvement of information competence of the elderly. Key features of the expert seminar technology were considered for creating the elderly information competence within the strategy of lifelong education on the basis of problem-based learning. This educational technology can be used to improve the legal and financial literacy of older people.
URI: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/16808
ISSN: 2226-0064
Appears in Collections:Векторы благополучия: экономика и социум

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
973.pdf839,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.