Please use this identifier to cite or link to this item: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/62060
Title: Эволюция идеи университета
Other Titles: Evolution of the university idea
Authors: Сантоцкая, Ксения Эдуардовна
Keywords: университеты; высшее образование; трансформация; модели; развитие; транзитивное общество; тенденции развития; university; higher education; university transformation; university model; university development; transitive society; trends; in higher education development
Issue Date: 2020
Publisher: Томский политехнический университет
Citation: Сантоцкая К. Э. Эволюция идеи университета / К. Э. Сантоцкая // Векторы благополучия: экономика и социум. — 2020. — № 1 (36). — [С. 72-86].
Abstract: Актуальность. Становление системы высшего образования и развитие идеи университетов имеют многовековую историю. Изучение эволюции идеи университета позволяет понять, как влияет изменение университетов на жизнь общества, организацию обучения студентов и эволюцию в целом. Анализ идеи университета способствует пониманию тенденций, к ко торым стремится система высшего образования, а знание этих тенденций помогает видеть перспективы развития общества. Исследование системы высшего образования в Российской Федерации позволяет понять историю и формирование предпосылок для дальнейшего развития системы высшего образования. Изучение моделей университетов, в том числе современных, определяет векторы развития высших учебных заведений в транзитивном обществе. Целью исследования является изучение изменения идеи университетов и определение тенденций развития современных университетских моделей. Методы: аналитический, исторический, компаративистский. Результаты. Выявлены тенденции развития современных университетов; изучены перспективы и принципы развития модели "Университет 4.0" и ее отличия от действующей на сегодняшний день модели; определены характеристики университетов, способствующих успешной адаптации высших учебных заведений к постоянно меняющимся запросам современного мира.
Relevance. The formation of the higher education system and the development of the idea of universities have a long history. Studying the evolution of a university allows us to understand how the development of universities affects the life of society, the organization of students education and evolution in general. Analysis of these ideas contributes to understanding the trends in development of the higher education system. Knowledge of these trends promotes to ability to see the prospects for development of society. Research of the higher education system in the Russian Federation facilitates to understanding the history and forming prerequisites for further development of the higher education system. The study of university models, including modern ones, helps to determine the development vectors of higher education institutions in a transitive society. The aim of the research is to study the changes in the idea of universities and determine the trends of modern university models. Methods: analytical, historical, comparative. Results. The author has identified the development trends of modern universities; studied the prospects and principles of development of the University 4.0 model and its differences from the current model; determined the characteristics of universities that facilitate the successful adaptation of higher education institutions to the constantly changing demands of the modern world.
URI: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/62060
ISSN: 2658-4956
Appears in Collections:Векторы благополучия: экономика и социум

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jwt-983.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.