Please use this identifier to cite or link to this item: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/81068
Title: Университет Средневековья: контекст интеллектуальных и культурных традиций. Часть I
Other Titles: University of the Middle Ages: the context of intellectual and cultural traditions. Part I
Authors: Корниенко, Михаил Анатольевич
Keywords: романский ренессанс; латинская патристика; аристотелизм; великий доктринальный синтез; концепция природы; соборные школы; платонизм; неоплатонизм; доминиканцы; францисканцы; аверроизм; философия опыта; схоластика; христианизированный аристотелизм; интеллектуальная теократия; «trivium»; «quadrivium»; «studium generale»; Romanesque Renaissance; Latin patristics; Aristotelianism; great doctrinal synthesis; conception of nature; cathedral schools; «trivium»; «quadrivium»; «studium generale»; Platonism; Neoplatonism; Dominicans; Franciscans; Averroism; philosophy of experience; scholasticism; Christianized Aristotelianism; intellectual theocracy
Issue Date: 2023
Publisher: Томский политехнический университет
Citation: Корниенко, М. А. Университет Средневековья: контекст интеллектуальных и культурных традиций. Часть I / Михаил Анатольевич Корниенко // Векторы благополучия: экономика и социум. — 2023. — № 3 (50). — С. 103-111.
Abstract: Культурный ренессанс XII в. - «романский ренессанс» - обозначен в статье как эпоха, интеллектуальные движения которой обеспечили расцвет культуры латинской патристики, унаследованной Средневековьем от Рима. Показано, что XII век подготовил почву для аристотелизма, веком спустя ставшего для возникших университетов глубоким потрясением традиций образования. Обозначены векторы явления, названного великим доктринальным синтезом XIII в. Символический взгляд на мир, ранее отвергавший «физику», утратил свои позиции, и огромное влияние на эти процессы оказали концепция природы Аристотеля и возникающие в этот период университеты. Обозначена роль возрождающегося с Х в. христианства в появлении первых университетов, раскрыто значение соборных и монастырских школ для реализации духовных и светских амбиций церкви и становления первых университетов Средневековья. С IX по XIV в. − эпоха объединенного арабско-романского усилия, направленного на примирение религии и философии, а также завершение классической картины мира, что и нашло отражение в университетском образовании Средневековья.
The cultural renaissance of the XII century - «Romanesque Renaissance» - is designated in the article as an epoch which intellectual movements ensured the flourishing of the culture of Latin patristics, inherited from Rome in the Middle Ages. It is shown that the XII century paved the way for Aristotelianism, which a century later became a profound shock to the traditions of education for the emerging universities. The vectors of the phenomenon called the great doctrinal synthesis of the XIII century are indicated. The symbolic view of the world, which previously rejected «physics», has lost its positions, and a huge role in these processes, as shown in the article, was played by Aristotle's concept of nature and the universities that emerged during this period. The role of Christianity reviving since the Х century in the emergence of the first universities is outlined, the role played in the realization of the spiritual and secular ambitions of the church and the formation of the first medieval universities, the center of knowledge for the Christian world, cathedral and monastic schools is revealed. The era from the IX to the XIV century is characterized as the era of the combined Arab-Romance effort to reconcile religion and philosophy and complete the classical picture of the world, which was reflected in the university education of the Middle Ages.
URI: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/81068
ISSN: 2658-4956
Appears in Collections:Векторы благополучия: экономика и социум

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jwt-1642.pdf328,72 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons