Please use this identifier to cite or link to this item: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/81956
Title: Университет средневековья: контекст интеллектуальных и культурных традиций. Часть II
Other Titles: Middle Ages University: context of intellectual and cultural traditions. Part II
Authors: Корниенко, Михаил Анатольевич
Keywords: латинская патристическая культура; доктринальный синтез; оплот католической веры; романский ренессанс; ранняя схоластика; платонизм; изящная словесность; интеллектуальный переворот; теология; схоластика; логизированная грамматика; лекция; диспут; методы комментирования и вопрошания (quaestio); Latin patristic culture; doctrinal synthesis; stronghold of the Catholic faith; Romanesque Renaissance; early scholasticism; Platonism; belles letters; intellectual revolution; theology; scholasticism; logicized grammar; lecture; debate; methods of commenting and questioning (quaestio)
Issue Date: 2023
Publisher: Томский политехнический университет
Citation: Корниенко, М. А. Университет средневековья: контекст интеллектуальных и культурных традиций. Часть II / М. А. Корниенко // Векторы благополучия: экономика и социум. — 2023. — Т. 51, № 4. — С. 12-22.
Abstract: В статье показано, что благодаря высоким стандартам преподавания диалектики и теологии Парижский университет приобретает к концу XII в. всеобщую известность. Париж утвердился в статусе главного научного центра Европы, оплота католической веры, «города книг и ученых». Сфера университетского образования, по мнению автора, получает мощный импульс развития за счет интенсивного использования переводной латинской классики, переводов греческих и арабских сочинений - тех источников, которые были ассимилированы латинской христианизированной культурой. На приоритетные позиции в образовательном сегменте университета Средневековья выходят философия и логика. Уже существовал платонизм, открытый тому влиянию, которое шло от Прокла и Авиценны. К началу XIII в. в университетском образовании формируется новая культурная парадигма, сочетающая в себе грамматические основы латыни («восстание» логизированной грамматики), логику, философию Аристотеля. Изящная словесность уходит на второй план в сравнении с теологией и схоластической философией (ситуацию изменит XIV в., век высокого стиля, плодотворный для философии и теологии, подготовивший интеллектуальный переворот XV и XVI вв., связанный с именем Петрарки, «князя красноречия»). Раскрыта роль и обозначена специфика лекции и диспута, охарактеризован потенциал методов комментирования и вопрошания (quaestio) в процессах университетского образования Средневековья.
The article shows that due to the high standards of teaching dialectics and theology, the University of Paris is gaining universal fame by the end of the 12th century. Paris has established itself in the status of the main scientific center of Europe, the stronghold of the Catholic faith, «the city of books and scientists». The sphere of university education, according to the author, receives a powerful impetus for development through the intensive use of translated Latin classics, translations of Greek and Arabic works - those sources that were assimilated by the Latin Christianized culture. Philosophy and logic take priority positions in the educational segment of the University of the Middle Ages. There was already a Platonism open to the influence that came from Proclus and Avicenna. By the beginning of the 13th century, a new cultural paradigm was being formed in university education, combining the grammatical foundations of Latin (the «revolt» of logical grammar was taking place), logic, and the philosophy of Aristotle. Fine literature fades into the background in comparison with theology and scholastic philosophy, interest in it is muted (the situation will be changed by the 14th century, a century of high style, fruitful for philosophy and theology, which prepared the intellectual upheaval of the 15th and 16th centuries, associated with the name of Petrarch, «prince of eloquence»). The role and specifics of lectures and disputes are revealed, the potential of commenting and questioning methods (quaestio) in university education of the Middle Ages is characterized
URI: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/81956
ISSN: 2658-4956
Appears in Collections:Векторы благополучия: экономика и социум

Files in This Item:
File SizeFormat 
jwt-1704.pdf360,55 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons