Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earchive.tpu.ru/handle/11683/83315
Title: | Потенциал креативного пространства в образовательной среде |
Other Titles: | Potential of creative space in the educational environment |
Authors: | Орлова, Вера Вениаминовна Грязнова, Александра Всеволодовна Менгардт, Елена Рудольфовна |
Keywords: | креативные индустрии; образовательные платформы; региональная экономика; ресурсы; creative industries; educational platforms; regional economy; resources |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Томский политехнический университет |
Citation: | Орлова, В. В. Потенциал креативного пространства в образовательной среде / В. В. Орлова, А. В. Грязнова, Е. Р. Менгардт // Векторы благополучия: экономика и социум. — 2024. — Т. 52, № 3. — С. 62-76. |
Abstract: | Актуальность. В настоящее время вопросы, связанные со спецификой реализации государственной молодёжной политики в различных субъектах Российской Федерации, становятся одной из приоритетных задач в контексте осуществления внутренней политики регионов. Это обусловлено не только социально‐экономическим своеобразием субъектов, но и особенностью демографического и культурного портрета населения. Развитие креативных индустрий в современных условиях выступает фактором оживления региональной экономики во всем мире. Креативные индустрии создают творческие продукты в области программного обеспечения, компьютерных игр, кино, моды, дизайна, ювелирного дела и образования и в основном являются частными предприятиями. Стремительный рост креативных индустрий в современном обществе обуславливает необходимость изучения вопросов об их сущности, специфике и функциях. В связи c этим актуальным становится анализ совершенствования образовательных услуг, которые предоставляют творческие предприниматели - резиденты креативных пространств. Сегодня на креативные отрасли возлагаются надежды по развитию, оживлению экономической активности в городах и регионах Российской Федерации, а вместе с тем главным ресурсом экономики по праву становится человек - деятельный, творческий, интеллектуальный. В статье через анализ социального креативного пространства региона как социально преобразующей деятельности представлены модели процесса интеграции развития креативных индустрий и образовательного процесса образовательных организаций. Цель: описание моделей интеграции развития креативных индустрий и образовательной среды в контексте образовательных организаций региона, сопоставительная оценка отечественной практики применения креативных индустрий в высшем образовании. Методы: контент‐анализ, теоретические методы (обзор литературы, в том числе нормативно‐правовой документации, синтез, классификация и обобщение). Результаты: представлен анализ образования, преимуществ и ограничений платформ, развития творческих индустрий и моделей интеграции образовательной среды Relevance. Currently, issues related to the specifics of the implementation of state youth policy in various constituent entities of the Russian Federation are becoming one of the priorities in the context of the implementation of the internal policy of the regions. This is due not only to the socio‐economic specifics of the subjects, but also to the peculiarities of the demographic and cultural portrait of the population. The development of creative industries in modern conditions is a factor in the revitalization of regional economies around the world. Creative industries are innovative mainly in the form of individual enterprises, forming a postmodern product in the field of software and computer games, the film industry, fashion, design, jewelry, and education. The rapid growth of creative industries in modern society necessitates the study of questions about their essence, specificity and functions. In this regard, it becomes relevant to analyze the development of educational services provided by creative entrepreneurs - residents of creative spaces. Today, hopes are placed on the creative industries for development and revitalization of economic activity in the cities and regions of the Russian Federation, and at the same time, the main resource of the economy rightfully becomes a person - active, creative, intellectual. Through the analysis of the social creative space of the region as a socially transformative activity, the article presents models of integration of the development of creative industries and the educational process of educational organizations. Aim. Description of models for integrating the development of creative industries and the educational environment in the context of educational organizations in the region, comparative analysis of domestic practices in the use of creative industries in higher education. Methods. Content analysis, theoretical methods (analysis of literature on the research topic, including regulatory documentation, synthesis, classification and generalization). Results. The paper introduces the analysis of educational platforms, advantages and limitations, models of integration of the development of creative industries and the educational environment |
URI: | http://earchive.tpu.ru/handle/11683/83315 |
ISSN: | 2658-4956 |
Appears in Collections: | Векторы благополучия: экономика и социум |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
jwt-1292.pdf | 446,73 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License