Please use this identifier to cite or link to this item: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/31263
Title: Метафорика ценностного подхода к предпринимательскому действию
Other Titles: Methaphorics of the value-based approach to an entrepreneurial action
Authors: Барышев, Алексей Андреевич
Keywords: метафоры; лингвистика; социальные ценности; предпринимательство; экономические системы
Issue Date: 2016
Publisher: Томский политехнический университет
Citation: Барышев А. А. Метафорика ценностного подхода к предпринимательскому действию / А. А. Барышев // Вестник науки Сибири. — 2016. — № 1 (20). — [С. 111-132].
Abstract: Предпринимательство постоянно создает новые способы получения прибыли. Социальное действие предпринимателя в настоящее время требует новой концептуализации в связи с развитием экономики знания. Объектом настоящего исследования является предпринимательское действие по созданию ценности благ. Исследование выполнено в интерпретативной парадигме. Методологическая основа: метод метафор, концепция социального действия, акторно-сетевая теория, риторическая экономика. В статье обоснован ценностный подход к предпринимательскому действию. Для этого определены его ключевые метафоры - магия и риторика. Метафора магии обнаруживает дуальную симметрию предпринимательского действия, его способность предметно-инструментальными операциями вызывать изменения в мире ценностей. Метафора риторики дает подход к синхронному и диахронному различению гетерогенности предпринимательского действия и генерируемой ценности. Проведен анализ классических и современных особенностей ценности. Введены понятия модуса ценности и модуса предпринимательского действия как специфического способа убеждения в ценности производимых благ. Выдвинута гипотеза о превращении пригнанности и аффорданса высо-котехнологичных продуктов в особый модус ценности. Определены перспективные направления развития ценностного подхода к предпринимательскому действию: решение проблем соотношения модусов ценности и форм стоимости, определения модуса предпринимательского действия и модуса ценности, ответственных за обеспечение целостности экономической системы.
Entrepreneurship continually creates new means of profit-making. Social action of an entrepreneur is waiting for its conceptualization in view of economics of knowledge development. The subject of the current research is a value-creating entrepreneurial action. The study places reliance in the interpretative paradigm. The methodological basis is the method of metaphors, the concept of a social action, an Actor-Network Theory and rhetorical economics. In the article the value-based approach to the entrepreneurial action is substantiated. For this purpose the key metaphors like magic and rhetoric were found. The magic as a metaphor reveals the dual symmetry of the entrepreneurial action, its capacity to engender the change in the world of values by operations with objects and instruments. The rhetoric as a metaphor enables to distinct synchronically and diachronically heterogeneity of the entrepreneurial action and the value generated. The analysis of classical and modern peculiarities of values was performed and rationalization for the concept of a modus of the entrepreneurial action as a specific kind of the conviction of produced goods values was provided. The transformation of hi-tech products matching and affordance in a special modus of values was hypothesized. The prospective development directions of value-based approach to the entrepreneurial action are singled out in the article: the investigation of interrelation between the modi of values and the forms of worth; and the discovering of a modus of the entrepreneurial action and a modus of value which provide the wholeness of economic system.
URI: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/31263
ISSN: 2226-0064
Appears in Collections:Векторы благополучия: экономика и социум

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sjs-989.pdf957,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.