Please use this identifier to cite or link to this item: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/68303
Title: Прогнозирование эффективных режимов работы лифт-реактора каталитического крекинга с применением метода математического моделирования
Other Titles: The most efficient process conditions prediction for catalytic cracking riser-reactor by mathematical modeling
Authors: Орешина, А. А.
Вымятнин, Е. К.
Назарова, Галина Юрьевна
Безруких, П. Д.
Гриценко, Е. Ф.
metadata.dc.contributor.advisor: Ивашкина, Елена Николаевна
Keywords: прогнозирование; режимы работы; лифты; реакторы; каталитический крекинг; математическое моделирование; дизельные фракции; бензины
Issue Date: 2021
Publisher: Томский политехнический университет
Citation: Прогнозирование эффективных режимов работы лифт-реактора каталитического крекинга с применением метода математического моделирования / А. А. Орешина, Е. К. Вымятнин, Г. Ю. Назарова [и др.] ; науч. рук. Е. Н. Ивашкина // Перспективы развития фундаментальных наук : сборник научных трудов XVIII Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых, г. Томск, 27-30 апреля 2021 г. : в 7 т. — Томск : Изд-во ТПУ, 2021. — Т. 2 : Химия. — [С. 184-186].
Abstract: Today the most intensive and commonly used catalytic cracking process in crude oil refining is continuous fluid catalytic cracking FCC. Riser reactor and regenerator are the most complex and crucial parts of any FCC unit because of intricate multiphase flow behavior coupled with complex chemical reactions. Development of highly effective catalysts along with recent catalytic cracking technology enhancements made it possible to reduce contact time of products and catalyst, improved separation of products and catalyst, and simultaneously improving desirable products yields and quality. This paper presents catalytic cracking feedstock and products analysis results. Density, molecular weight and sulfur mass content of studied samples was established. To increase the desirable products yield It is necessary to maintain specific temperature: for diesel - 503-510 °C, for gasoline - 524-529 °C, for unsaturated gas - 528-537°C. It was assumed on the basis of mathematical model calculations presented in this paper.
URI: http://earchive.tpu.ru/handle/11683/68303
Appears in Collections:Материалы конференций

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
conference_tpu-2021-C21_V2_p184-186.pdf501,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.